Felsefe Yazılı Soruları

2016-2017 Felsefe Dersi 2.Dönem 2.Yazılı Soruları Cevapları Salbaş Anadolu Lisesi

Salbaş Anadolu Lisesi 2016-2017 Felsefe Dersi 2.Dönem 2.Yazılı Soruları

                                                      SORULAR

1-) Sanat yapıtı doğa gerçekliği içinde rastladığımız taşlar, ağaçlar ve hayvanlar gibi var olanlar arasında bir var olan değildir. Sanat Hayal gücünün nesneleri değiştirmesiyle sanatçı Tarafından yaratılan kendisine özgü bir şeydir. Buna göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
A)sanat yapıtı sanatçının yaratıcı gücünün ürünüdür B)sanat yapıtı doğayı olduğu gibi resmi etmelidir

C) sanat yapıtı öz ve biçimin dengeli bir uyumudur

D) sanat yapıtı toplumsal yapının bir yansımasıdır

E) sanat yapıtı estetik olanı konu edinir.

2-) İnsan sanatsal güzelliği içselleştirdikten sonra doğadaki güzelliği fark edebilir. Bu görüşe aşağıdaki yargılardan hangisi destekler?
A) Güzel ancak doğal haldeyken fark edilebilir

B)Biz romantik olduktan sonradır ki dağlar güzelleşti

C)Doğada gördüğümüz güzellikler güzel iddiasından pay aldıkları ölçüde güzel görünürler

D)Güzellik hiçbir amaç gütmeden öne sürülen zorunlu hükümler alanıdır

E)Güzel orantı ve düzen demektir.

3-) Ahlak felsefesi insan eylemlerinin hangisinin iyi hangisinin kötü olduğunu belirleyerek bir değerlendirmede bulunur.
Bu durum ahlak felsefesinin hangi özelliği ile ilgilidir?
A) Olması gerekeni belirlemeye çalışma

B) Ahlakın tanımını yapma

C) Olanı olduğu gibi ele alma

D) Göreceli sonuçlara ulaşmak

E) Ahlakla ilgili kavramları belirleme

4-) Platon’a göre erdem ruhu mutlu kötülük ise mutsuz yapar . Erdem ruhum doğru niteliğinden hiç düzeninden ile uyumlu olmasından başka bir şey değildir?
Platon’un öne attığı bu göz önüne alacak olursak aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
A) Erdem öğrenme ile kazanılır

B) Mutluluğun yolu Erdemli Olmaktır

C) Ahlaki Eylem sonucuna göre değerlendirilmelidir

D) Erdem bilgidir

E) İnsan doğuştan kötüdür İyi’nin bilgisini öğrenmesi gerekir.

5-)Alman filozof Feuerbach “Tanrılar insanın gerçekleşmiş Arzularıdır” der. Ve ona Marx’ın hayran olduğu şu çarpıcı cümleyi ekler. “ yoksul insanın zengin bir Tanrısı vardır.”
Parçada dile getirilen düşünceyi aşağıdaki yargılardan hangisi desteklemektedir?
A) Tanrının var olduğuna kendi niteliklerinden çıkarılarak ulaşılabilir

B) Tanrılar insan düşüncesinin bir ürünüdür

C) Tanrı evreni yarattıktan Sonra onun kendi işleyişine bırakmıştır

D) Evreni yaratan mutlak bir tanrı vardır

E) Tanrı evreni aşkın değil Aksine içkindir.

6-) Sokrates e göre ahlaklı olmak iyi bilmekle olanaklıdır .kötülük bilgi eksikliğinden başka bir şey değildir ana Erdem bilgidir ve öteki Erdemler ona bağlıdır . Buna göre aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
A) İnsan kendi özünü kendi eylemleriyle oluşturur.

B) İyi’nin ölçütü sonuç değil eylemin niteliğidir.

C) Ancak doğru bilgi doğru eyleme götürebilir.

D) Toplumun çıkarlarını gözeten eylemler İyidir.

E) Ahlakın ölçütü hazza yönelmelidir.

 

7-) Pascal ahlak kuralları için “pirenelerin öbür yanında doğru olan bu yanında yanlıştır” görüşünü savunur. “Bu örnekten hareketle ahlak yargılarının yapısı için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?

A)Evrensel oldukları

B)Kesin yargılara dayandıkları

C)Öndeyi olanağı sağladıkları

D) Nesnel oldukları

E) Göreceli değerlendirmeler içerdikleri

😎 Epiküros’un ahlak anlayışı bireyin maddi ve manevi gereksinimleri arasında denge kurabilmesi fikrini dayalıdır. Ona göre acının bittiği hazzın başladığı yerde bilgelik başlar hazların büyüklüğünün sınırı acıyı kışkırtan her şeyin dışarı atılmasıdır.
Bu açıklamaya göre epiküros’un ahlak anlayışı için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A)Maddi ve manevi hazları ayırdığı

B)Sınırsız bir haz durumuna yöneldiği

C) İsteklerde ölçülü olmaya dayandığı

D)En büyük hazzı bilgelikte gördüğü

E) Acıyı kışkırtan davranışlardan uzaklaşmayı önerdiği

9-) Devletin yaptırımlarına bir sınır getirilmesi ya da topluma devlet karşısında daha fazla özerklik verilmesi , gerçekleşmesi zor bir durum değildir. Bu durum bireylerin üstün bir gücünün egemenliği ya da dayatması ile değil de sadece vatandaş olmanın getirdiği örgütlenme haklarını kullanabilmeleri ile sağlanır.
Bu açıklama aşağıdaki kavramlardan hangisinin içeriğini meydana getiren bir açıklamadır?

A)Bürokrasi      B)İktidar       C)Yönetim

D)Meşruiyet      E)Sivil toplum

10-)
Thomas Hobbes’a göre “İnsan insanın kurdudur” devlet olmazsa insan ırkı yok olma tehlikesiyle karşı karşıya kalır.

J. Rousseau’ya göre ise insanlar kendi istekleriyle özgürlüklerinden asla vazgeçmezler ancak toplumsal düzen için özgürlüklerinden vazgeçmişlerdir.
Bu iki düşünürün devletin gerekliliği konusunda ortak düşünceleri aşağıdakilerden hangisidir?

A) Devleti tanrının yeryüzündeki temsilcisi kabul etmeleri

B) Devletin insanların iradelerinin sonucunda doğduğunu düşünmeleri

C) Devleti Egemen sınıfların çıkarlarını koruma aracı olarak düşünmeleri

D)Devletin bir baskı aracı olduğunu ve ona ihtiyaç olmadığını düşünmeleri

E)İdeal devlet düzeninin oluşmasını olanaksız görmeleri.
 

11-) “İktidar Bozar , mutlak iktidar ise mutlaka Bozar.”

Bu görüş aşağıdaki yönetim anlayışlarından hangisini eleştirmektedir?

A)İktidarı zorunlu sayanı
B)İnsanların eşit ve özgür olduklarını kabul eden i

C)Yönetilenlerin rızasına dayananı

D) Toplumsal koşulları eşit hale getireni

E) Yönetilenlerin taleplerini önemli bulanı

12-) İlk dönemlerde insanlar , yüksek dağlardan etkilenmişlerdir. onların göz alabildiğince yükselen Karlı tepelerini baktıkça onları erişilmesi güç , saygı ve güven duyulan varlıklar olarak görmüş ve onların Tanrıların mekanın olduğunu düşünmüşlerdir. Bu nedenle de Anadolu’dan Olimpos adı taşıyan pek çok dağ vardır.
Buna göre Olimpos adı aşağıdaki kavramlardan hangisi ile ilişkilendirilebilir?

A)Mucize     B) Kutsal   C)Vahiy  D)Yüce   E)İbadet

13-) Spinoza ya göre evrendeki tüm varlıklar , düşünme ve yer kaplama özelliğine sahiptir. Bu nedenle aynı ve tek varlığın yani tanrının farklı görünümleridir. Spinoza’nın tanrı anlayışı aşağıdaki kavramlardan hangisi içinde yer alır?

A)Monoteizm           B)Politeizm            C)Panteizm

D)Deizm                  E)Antropomorfizm

14-) Descartes’e ne zaman şüphe etsem tam ve bağımsız bir varlık yani “Tanrı fikri” de o kadar açık ve seçik olarak zihnime gelmektedir ki. Bu fikre sahip olan ben bu fikrin benden bulunması nedeniyle varlığının ve hayatımın her anlamıyla Tanrıya bağlı olduğunu açık ve seçik olarak anlıyorum demektedir.
Parçada Descartes’in tanrının varlığını net bir biçimde bulabilmesinin dayanağı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Zihninde algılanmasına

B)Yüksek Sezgi ve iman gücünü ne dayanmasına

C) Bilimsel çalışmaların bulgularına

D)Kuşkudan sonra açık ve seçik Tanrı fikrini düşünmesine

E) Otomatik bazı değerlerin olumlu etkisine

15-) Teoloji ile din felsefesi birbirinden farklı iki alandır. Teoloji tanrı bilimi anlamına gelir , tanrıyı ve dinleri konu alır ve açıklamaya çalışır . Bireylerin inancını güçlendirmeye çabalar.
Din Felsefesi ise teolojinin tersine dogmatik değildir. Özgür düşünceye dayalı olan din felsefesi nesnel olarak sorgulamaya dayalı bilgiyi amaç edinir. Dinin ilkelerini sorgular , ama bireysel İnançla ilgili hiçbir etkinlikte bulunmaz.
Bu parçaya göre din felsefesini teolojiden ayıran en önemli özellik aşağıdakilerden hangisidir?
A) Teoloji bağımsızdır ve özgür düşünceye dayanır

B) Din Felsefesi bireylerin inançlarını güçlendirmeye çalışır

C) Teoloji nesnel tarafsız ve deneysel bir alandır

D) Din felsefesi özgür düşünceye dayalı bir sorgulamadır

E) Din Felsefesi dinin sorgulanamaz olduğunu düşünür

16-) Protagoras’a göre insanlar tanrının varlığını sorgulamaktan vazgeçmelidirler. Çünkü insanın yetkileri yetersizdir. İnsanların bu yetkiler ile tanrının varlığı nerede olduğu nasıl olduğu konusunda bilgi edinmesi mümkün değildir. Öyleyse Tanrı ile ilgili yargıda bulunmaktan vazgeçmelidir.
Parçaya göre aşağıdaki kavramlardan hangisi açıklanmıştır?

A)Deizm    B)Panteizm    C)Teizm   D) Fatalizm   E)Agnostisizm

  17-) Devletin nasıl ortaya çıktığı konusunda filozoflar bir çok görüş ortaya atmışlardır. Ancak bu görüşler iki ana başlıkta toplanmıştır. Bunlar devletin doğal ve devletin yapay bir varlık olduğu konusundadır.
Aşağıda verilen düşünürlerden hangisi devletin doğal bir varlık olduğunu savunanlardan değildir?

A) Farabi         B)Locke          C)Platon

D)Aristo         E) İbn-i Haldun

18-) Aristoteles’e göre insan sosyal bir varlıktır . Vazgeçilmez olan bu sosyalliği insanın belirli kurallar ve değerleri benimsemesini zorunda kalmasıdır. Çünkü birlikte yaşama durumu insanın doğası gereği kabul ettiği bir durumdur.
Aristoteles bu düşüncesi ile devletin aşağıdaki hangi özelliğini dile getirmeye çalışmıştır?

A)Sonradan oluşturulduğunu

B)Sözleşmelerden kaynaklandığını

C)Yapay bir kurum olduğunu

D)Doğal bir kurum olduğunu

E)Bireylerin üstünde bir kurum olduğunu

19-) Aşağıda verilmiş olan filozof eser eşleştirmelerinden hangisi hatalıdır?

A)Campanella – Güneş Ülkesi

B)Huxley – Leviahtan

C)Thomas More – Ütopya

D)Platon – ideal devlet

E) Farabi – faziletli şehir

20-) Ütopyalar da hayal edilen devlet modelleri anlatılır insanların birlikte yaşayarak birbirlerinin hakkını gözeterek mutlu olabilecekleri düzenler tasarlanır. Bu tasarımlarda ortak olan hep bir arayışın olmasıdır. filozofları daima arayış içindedir ve ideali bulmak için her şeyi yeniden tasarlarlar.
Parçaya göre ütopyaların ortak özelliği aşağıdakilerden hangisidir?

A)Ortak yaşamın üstünlüklerini anlatmak

B)Bireylerin özgürleşmesinin sağlamak

C)Devletin devamını sağlamak

D)Her an yeni ve ideal düzenler tasarlamak

E)İdeal devlet düzeni olamayacağını kanıtlamak

Cevap Anahtarı

1A  2B  3A  4B  5B  6C  7E  8B  9E  10B  11A  12D  13C  14D  15D  16E  17B  18D  19B  20D

ZİYA ÖZCAN

F.G.Ö.

WORD OLARAK İNDİREBİLİRSİNİZ

Bir yanıt yazın