Felsefe 11.Sınıf 1.Dönem 2.Yazılı Sınav Soru Çalışması YEB Anadolu Lisesi
YASEMİN ERMAN BALSU ANADOLU LİSESİ 2015-2016 ÖĞRETİM YILI 12.SINIF SEÇMELİ FELSEFE DERSİ 1.DÖNEM 2.DEĞERLENDİRME SORULARI
ADI-SOYADI: SINIF-NO:
AŞAĞIDAKİ İFADELER DOĞRU İSE KUTUCUĞA D ,YANLIŞ İSE Y YAZINIZ.(5X10=50PUAN )
-Düşünsel varlık: İnsan zihninden bağımsız yani düşüncede var olan varlıklardır.
-Gerçek varlık: İnsan zihnine bağımlı dış dünyada bulunan nesnelerdir.
-Realizm (Gerçekçilik): Varlık yoktur görüşünü savunur.
-Nihilizm (Hiççilik): Varlık vardır görüşünü savunur. Temsilcisi; Gorgias’tır.
-Kierkegaard, J.P. Sartre, Nietzsche ve Karl Jespers. Sartre’ye göre, insan önce var olur, daha sonra kendisini tanıyarak bilerek kendi özünü, varlığını oluşturur.
AŞAĞIDAKİ TEST SORULARINI ÇÖZÜNÜZ.(5X10=50 PUAN )
1.”Hiçbir şey var değildir” : Çünkü, var olsaydı, ya bir var olandan yada yokluktan var olacaktı. oysaki bir şeyin yokluktan çıkması söz konusu olamaz. Ya da varlık öncesiz olacaktı. Öncesiz de olamaz. Çünkü; öncesizlik sonsuzluğu da gerektirir. Sonsuz olan ise, ne kendisinde, ne başka bir şey de, ne de hiçbir yerde bulunabileceğine göre, gerçekte hiçbir şey var değildir.Buna göre,aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
A) Varlığın özü önceden belirlenmiştir.
B) Varlığın özünde idealar bulunmaktadır.
C) Tek gerçeklik fenomenlerdir.
D) Varlık hakkında fikir öne sürülemez.
E) Varlık tek bir nedenle açıklanabilir.
2.”Eğer büyüklere, “Güzel bir ev gördüm, kırmızı tuğlalı; pencerelerinden sardunyalar sarkıyor, damında ise kumrular var,” derseniz, nasıl bir evden söz etmekte olduğunuzu bir türlü anlayamazlar. Ne zaman ki onlara, “yüz milyonluk bir ev gördüm.” dersiniz, işte o zaman size, “Oo, ne kadar güzel bir evmiş!” derler gözlerini koca koca açıp.”Saint Exupery’nin Küçük Prens adlı romanından yapılan bu alıntıda büyükler için varlık nasıl bir temele dayandırılmıştır?
A) İdealize edilmiş ölçülere B) Maddi öğelere C) Fenomene dayalı bakışa D) Harekete dayalı bakışa E) Hem maddi hem de ideal öğelere
3.İnsan bilgisi varolan şeylerin çeşitli nitelikleri hakkındadır.Varolan şeyleri, onların temellerini, derinliklerini, onlar arasındaki esas bağı felsefenin aşağıdaki kollarından hangisi incelemektedir?
A) Epistemoloji B) Etik C) Ontoloji D) Estetik E) Metafizik
4.Bilimler varlığı çeşitli alanlara bölerek değişik açılardan ele alıp incelerken, felsefe bir “temel-bilim” gibi varlığı bir bütün olarak inceler. Bilimin soru sorma tarzı, varlığı ele alış yönüne, kullandığı metotlara ve ölçüm biçimlerine göre farklılaşır. Bilim, sadece kendi açısından varlığı inceler; kendisini ilgilendirmeyen yönlere, derin ilişkilere dokunmaz. Eğer sadece bilimsel bilgi çerçevesinde kalınırsa, insan bilgisi birbirinden kopuk parçalar halinde kalır. Oysa insan gerek disiplinler (bilim dalları) arası çalışmalarla, ama özellikle de felsefe ile, bütün varlıkların bilgisine, varlığın tümüne hâkim olmak ister.Buna göre felsefe ve bilimin varlığa bakışı hakkında aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
A) “Varlık var mıdır?” sorusu her iki disiplinde de farklı karşılıklar bulur.
B) Bilim varlığın maddi boyutuyla ilgilenirken felsefe zihinsel varlıklarla da ilgilenir.
C) Bilim varlığın bilgisine deneyi kullanarak ulaşırken felsefenin tek silahı akıldır.
D) Felsefe varlığı bölerek incelerken bilim bir bütün olarak ele alır.
E) Felsefenin aksine bilim incelediği şeyi baştan var olarak kabul eder.
5.Thales’e göre ilk olan sudur. Dünya da sonsuz su (okeanos) içinde yüzer. Fakat ilk olan konusunda tek açıklama getiren Thales değildir. Diğer filozoflar da İlk olan kimi zaman toprak, hava, su veya ateş ya da bunların kombinasyonu şeklinde karşımıza çıkmaktadır. Bazı hallerde ise, sayı, apeiron (sınırsızlık-sonsuzluk) sperma (tohum) ya da atom olarak, belirmektedir.Buna göre, aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?
A) Varlığın ilk şekli hakkında farklı görüşler vardır.
B) Varlığın ilk nedenini tüm filozoflar doğal nedenlere bağlamışlardır.
C) İnsan;varlığın ilk nedenine ulaşamayacağından bu konuyla ilgilenmemiştir.
D) Varlık her seferinde başka nesnelere göre tanımlanmıştır.
E) Tüm filozoflar varlığı tek bir nedenle açıklamışlardır.