Felsefe Yazılı Soruları

Cevaplı felsefe dersi 1.dönem 2. yazılı sınavı test soruları 2016-2017 11.sınıf cevap anahtarlı

Salbaş Anadolu Lisesi 11. Sınıflar Felsefe Dersi 1.Dönem 2.Ortak Yazılı Soruları

SORULAR

1-) Deneycilik hem idealizmin temel kaynağı hem de doğru bilginin kaynağı konusunda akılcılığın karşıtı bir görüşe sahiptir. Deneyimcilik görüşünü savunan Locke aklın ilkeleri diye bilinen ilkelerin bile doğuştan gelmediğini öne sürmektedir.
Buna göre aşağıdakilerden hangisinde deneyici bir görüşe yer verilmektedir?
A) Zihin doğuştan bilgilerle donanmıştır.
B)Tüm bilgilerin kazanımı duyu verileri ile başlamaktadır.
C)Bilginin kaynağı ve sınırları insan aklının sıınırları kadardır.
D)Bilgiler aklın kendi kendine yaptığı işleme dayanır.
E)Düşüncenin dışında bir gerçeklik ve bilgi yoktur.

2-) Gerçeklik somut olarak bilinçten bağımsız var olandır. Şu demir , şu çiçek birer gerçektir. Doğruluk ise gerçekliğe ilişkin yargının nesnesiyle çakışmamasıdır. Suyun sıcak olduğuna , çiçeğin kokulu olduğuna ilişkin yargı doğru ya da yanlış olabilir.
Buna göre doğruluk ile gerçeklik arasındaki ilişki aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
A)Gerçek olan varlıklar aynı zamanda doğrudur
B)Gerçeklik varlığın, doğruluk ise varlık hakkındaki bilginin bir özelliğidir.
C)Doğru olan bilgiler zamanla gerçeğe dönüşüyor

D)Doğruluğun karşıtı yanlış ,yanlışın karşıtı ise gerçektir.
E)Bir varlık ne kadar gerçekse o kadar doğrudur

3-) İnsan için doğru ,ancak gördüğü, duyduğu ,hissettiği şeydir . Bu duyular kişiden kişiye değişmektedir. Birinin mavi gördüğünü başkası yeşil ,birinin büyük gördüğünü başkasına küçük görebilir. Bundan da ne kadar kişi varsa o kadar gerçeklik olduğunu ,bireyin doğrunun ve yanlışın ölçütü olduğu sonucu çıkar.
Bu parçada aşağıdaki görüşlerden hangisi vurgulanmaktadır.
A)Erdemli olmak ilkeli davranmakla olanaklıdır
B)İnsan kendine yararlı olan bilgiyi aramalıdır

C)Korkularından kurtulabilen insanlar mutlu olur
D)Evren herkesin kendi duyumlarının gösterdiği biçimdedir
E)İnsan sürekli bir arayış içerisinde olmalıdır.

4-) Zihin doğuştan boş bir levhadır. Boş ancak yazılmaya olanaklı bir anlama yetisi ile donatılmış durumdadır. Bu levha duyulardan gelen izlenimlerle yavaş yavaş dolmaya başlar.
Bu parçadan hareketle aşağıdaki sonuçlardan hangisi çıkarılabilir?
A) Bilginin kaynağı deneydir.
B)Doğru bilgi olanaklı değildir
C)Doğru bilginin ölçütü uzlaşımıdır
D)Bilgi deneyle başlar ancak deneyden çıkmaz
E)Bilgi edinme yetisi kişiden kişiye değişir.

5-)İnsan dış dünyadan aldığı duyu verilerini zihin kategorileri aracılığıyla düzenleyerek duyum ve algılarını anlamlı bilgi haline getirir. Dış dünya var olmasaydı duyuların bize bildirdiği görünen varlıklar olmayacaktı. Anlayış gücümüz olmasaydı dış dünyaya ilişkin algımız düzenli ve anlamlı bir bütün haline gelemeyecekti.
Yukarıdaki parçada verilmiş olan kantin bu görüşünü aşağıda verilenlerden hangisi ile özetlemek mümkündür?

A)Öyle davran ki eylemine ölçü olarak aldığın ilke herkes için genel bir yasa olsun
B)İnsan yaşamında başkalarını bir araç değil amaç olarak görmelidir
C)Aklın ve deneyin yetersiz olduğu durumlarda inançlar etkili olur
D)Algısız kavramlar kör kavramsız algılar topaldır
E)İnsan iradesi ve vicdanı kendisini bir yasa koyucu gibi hissettirecek biçimde davranmalıdır.

6-) Leş’te bir pislik yoktur.
Taze eti yiyen canlılara
İnsana aslana pis kokar
Leş sırtlana mis gibi kokar.
Yukarıda verilen vecizeler bilgi kuramı ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisini desteklemek için kullanılabilir?

A) Algılamalar bireysel değerlendirmelere bağlıdır
B)Dış dünya dilde kullanılan kelimeler ile sınırlıdır
C)Zihindeki tasarımlar arasındaki tutarlılık bilginin kesinliğini sağlar
D)Her düşünür kendisinden önce gelen bilgi birikimini incelemelidir
E)Yaşamın değişmesinin temelinde faydalı bilginin değişmesi vardır.

7-) Pythagoras’a göre tüm bilgilerimiz durumundan gelir ve duyum insandan insana değişebilir. Bir şey bana nasıl görünüyorsa benim için öyledi,r sana nasıl görünüyorsa senin için ise öyledir.
Pythagoras’a bu görüşün temelinde aşağıdaki düşüncelerden hangisi yer almaktadır?

A) Gerçek bilgi insana faydalı olan bilgidir
B)İnsan ancak aklıyla gerçek bilgiye ulaşır
C)Duyu verileri yanılgıya yol açmaz
D)Bilgi mutlak değil görelidir
E)Akıl bilgi taşıyıcı değil bilgi yapıcısıdır.

8-)Sofistlerden Georgias’a göre hiçbir şey yoktur. Olsa da bilemezdik , bilsek de başkasına anlatamazdık.

Georgias’ın bu sözünün temelinde aşağıdaki düşüncelerden hangisi yer alır?
A)Her şeyden şüphe etmek gerçeğe ulaşmayı engelliler

B)İnsan genel-geçer bilgiye ulaşabilir

C)Akıl bilgi edinmede tek kaynaktır

D)Bilgiler doğuştan kazanılır

E)Duyu verileri ile elde edilen bilgiler insanı yanıltır

9-) Auguste Comte a göre doğa olayları doğaüstü bir gücün eseri değildir. Doğada meydana gelen her olayın bir sebebi vardır. Nedenler de sonuçlar da doğanın içerisindedir. Doğanın dışında bir neden aramak yanlış ve saçmalıktır. Felsefenin ve bilimin amacı da doğaüstü güçleri aramak gibi boş bir inanç olmamalıdır.
Auguste Comte bu görüşünde aşağıdakilerden hangisini savunmaktadır?

A) İnsanın deneyimleri dışında kalan bilgisini ulaşabileceğini

B) Her bilginin mutlak bir değer taşıdığını

C)Gerçekliğin bilgisine ancak olgularla ulaşılabileceğini

D)Bilginin zihinde doğuştan hazır bulunduğunu

E)Bilginin doğruluğunun yararlı olmasına göre anlaşılabileceğini
10-)Herakleitos’a göre her şey akar , aynı ırmağa iki kere girilemez. Çünkü her girişte üzerinden başka sular geçer. Sular aktığı için biz içindeyken Irmak bir başka Irmak haline gelmiştir. Bu başkalaşım aynı olanın kendi karşıtı haline geçmesinden başka bir şey değildir. Görünen görünmeyen haline gelir. Büyük küçükle , küçük büyükle beslenir.
Herakleitos bu düşüncesinde aşağıdakilerden hangisini anlatmak istemiştir?

A)Her şey kendi içinde karşıtına dönüşerek gelişir

B)İnsanla evren arasında sıkı bir ilişki vardır

C)Her insan duyu bakımından farklı yaratılmıştır

D)Evrenin doğru bilginin elde edilmesi mümkün değildir

E)Nesnelerin hepsinin bir kaynağı ve sonu vardır.

11-)İdealizmin, varlıkların insan zihninden bağımsız olarak var olamayacağını anlatan, varoluşun bir özne tarafından algılanmış olmakla mümkün olacağını savunan felsefi akımdır.
Yukarıdaki görüşe göre aşağıdakilerden hangisi idealizmin görüşüne uygundur?
A)Var olmak algılanmış ve tasarlanmış olmaktan ibarettir

B)Varlık bilinçten bağımsız var olamayan bir gerçekliktir

C)Bir şey düşünceden bağımsız olarak vardır

D)Evren gerçek varlıklar alanıdır

E)Varlık sürekli değişmeye gösteren bir oluş olarak değer kazanır.

12-)Platon’a göre birbirinden farklı iki dünya vardır. Bunlardan biri yaşadığımız ve algıladığımız duyusal dünyadır bu dünya gerçekte var değildir. Gerçekten var olan görünüşe çıkmamış ve yok olup gitmeyecek varlıklardan oluşan idealar dünyasıdır.
Yukarıdaki parçaya göre aşağıda verilmiş olanlardan hangisi duyusal dünya’nın özellikleri arasında yer almaz?
A)Somut nesnelerden oluşması
B)Sonlu ve geçici olması
C)Zaman ve mekan dışında olması
D)Tek tek varlıklar olarak görünmesi
E) Sürekli değişim geçirmesi

13-) Karl Marx maddenin gelişmesi ve biçim değiştirerek zenginleşmesini birtakım diyalektik yasalara göre olduğunu savunur. Çünkü düşünme adı verilen zihinsel etkinlik gerçek hareketin ve maddedeki değişmenin İnsan beynine aktarılması ve burada da işlenerek ifade edilmesidir.
Mark Marx’ın bu parçadaki görüşlerine dayanarak aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?

A)Diyalektik süreç varlık kadar yokluğu da kapsar

B)Diyalektik süreçte madde biçim değiştirir

C)Diyalektik görüşe göre gerçekten var olan maddedir

D)Maddenin biçim değiştirerek zenginleşmesi diyalektik yasalara göredir

E)İnsan zihninden bağımsız bir gerçeklik vardır.

14-) Demokritos’a göre atomlar mekan İçinde çeşitli hızlarda kendiliklerinden hareket ederler. Birbirleriyle karşılaşmalarından veya olmalarından çeşitli unsurlar oluşur. Evren atomların çarpışmalarından ve birbirleri üzerinde gösterdikleri etkilerden ortaya çıkmıştır. Bu zorunlu olarak böyle olmuştur. Dolayısıyla evrende belirli kanunlar ve zorunluluk hâkimdir.
Demokritos’un varlık görüşü aşağıdakilerden hangisinin dayandırdığı söylenebilir?

A)Maddi unsurları ve bunların mekanik olarak birleşmelerine

B)Değişiminin bütün varlık için kaçınılmaz lığına

C)Varlığın özünün hiçbir şekilde bilinemeyeceğini

D)Görüntülerin insanları yanılttığına ve asıl olarak idealar Dünyası olduğuna

E)Evrenin temelinde yaratıcı bir kuvvetin bulunduğuna

15-)Varlık algıdan ibaret olmayıp tersine var olduğu için algılanır. O halde algılarımız, algılarımızın konusu olan ve ondan bağımsız gerçek bir dünyaya işaret ederler.
Bu görüş aşağıdaki yargılardan hangisi ile çelişir?
A)Varlık kendi başına bir gerçekliktir
B)Varlık varoluşunu birliğince borçlu değildir
C)İnsanın bilgisi nesnel bir gerçekliğe karşılık gelir
D)Var olmak algılanmış olmaktır
E)Bilen özneden bağımsız bir nesneler dünyası vardır.

 

ZİYA ÖZCAN FELSEFE GRB.ÖĞRT.

Yazılının tamamı için tıklayınız

CEVAPLAR

1B2B3D4A5D6A7D8E9C10A11B12C13E14A15D16D17C18D19A20E

Bir yanıt yazın