Felsefe Yazılı Soruları

11.Sınıf Felsefe Dersi 1.Dönem 2.Yazılı Yoklama Sınav Soru Çalışması

YASEMİN ERMAN BALSU ANADOLU LİSESİ 2015-2016 ÖĞRETİM YILI 12.SINIF SEÇMELİ FELSEFE DERSİ 1.DÖNEM 2.DEĞERLENDİRME SORULARI

ADI-SOYADI: SINIF-NO:

AŞAĞIDAKİ İFADELER DOĞRU İSE KUTUCUĞA D ,YANLIŞ İSE Y YAZINIZ. (5X10=50 PUAN )

-Düalizm :Varlık tek bir öğeden oluşur. Örnek; Thales, tüm varlıkların temelinde “su” vardır der.

-Monizm: Descartes. Varlık iki öğeden oluşur. Bunlar madde (beden) ve idea (ruh)

– Varlık, sürekli bir değişim, oluşum yani varoluş içerisindedir. Aynı nehirde iki kere yıkanılmaz. Logos yasası (Karşıtların birliği yasası). Bu anlayışın temsilcileri; Herakleitos ve Whitehead’dır.
-Varlık maddedir (materyalizm): Sokrates, Platon (idealar kuramı), Aristoteles, Farabi (zorunlu ve mümkün varlık), Hegel (Diyalektik idealizm: Tez-Antitez-Sentez).
-Varlık fenomendir (fenomenoloji, görüngü bilimi): Temsilcisi Husserl, varlığı, fenomenlerin içinde gelişen öz olarak tanımlar.

AŞAĞIDAKİ TEST SORULARINI ÇÖZÜNÜZ.(5X10=50 PUAN )

1.İngiliz filozof Thomas Hobbes’un varlık anlayışına göre evrenin her yanı cisimdir. Eni, boyu ve derinliği vardır. Cisim olmayan, evrenin bir parçası değildir. Varlıkların temeli maddeden oluşmaktadır. Somut olarak gördüğümüz varlıklardan başka hiçbir varlık yoktur. Her şey somut olan maddeden ibarettir ve madde olarak var olmaya devam edecektir. Düşünce de maddi olan beynin bir ürünüdür. Düşünsel olan tüm konuları da aslında maddi olan beynimiz üretmektedir.Buna göre, Thomas Hobbes aşağıdakilerden hangisinin varlığını reddeder?
A) Gezegenler B) Hava C) Su D) Tanrı E) Isı

2.• Maddenin yapıtaşı atomlardır.
• Kainatta her şey atomların birleşmesinden oluşur.
• Hareket, atomların temel özelliğidir. • Nesnelerdeki sıfatlar bizim algılamamıza bağlıdır. Büyüklük, küçüklük, soğukluk, sıcaklık, renkler vs.
• Kainatta tesadüf yoktur, her şey zorunlu olarak meydana gelir. Her şey mekanik, nedensellik sonucu ortaya çıkar.Yukarıda tek tek görüşleri verilen varlık anlayışı aşağıdakilerden hangisine aittir?
A) İdealizm B) Materyalizm C) Rasyonalizm D) Sensualizm E) Entüsiyonizm

3. A.Whitehead da, varlığı anlamak için Doğa’yı anlamak gerektiğini söylemiştir. Bu incelemenin sonunda, Doğa’nın dinamik ve canlı bir oluş olduğu görülecektir. Bu oluşta her şey birbiriyle ilişkilidir. Her varlık, var olabilmek için bir başka varlığa ihtiyaç duyar. İnsan da buradaki varlıklardan biri olarak, doğa’dan kopuk olamaz. Bu durum ise insanın doğadaki diğer varlıklarla kurduğu ilişkilerde sürekli yenilenerek dönüşmesini sağlar ve tıpkı insan gibi tüm evren de sürekli dönüşür, değişir ve oluşur.Yukarıdaki açıklamaya dayanarak aşağıdaki genellemelerden hangisine ulaşılabilir?
A) Varlıkların bilgisine düşünceyle ulaşılır. B) Varlığın varolmasının asıl sebebi algılanıyor olmasıdır.
C) Evrendeki her şey sürekli bir değişim içindedir. D) Varlık gerçek dünyadan bağımsız değildir.
E) Evrendeki var oluş çoğu kez statiktir.

4.Platon, asıl gerçekliğin duyularla algılanan varlıklar değil, sadece aklın kavradığı gerçeklik olan İdealar olduğunu savunur. Bunlar aynı zaman dünyadaki varlıkların da asıllarıdır. İdeası olmayan veya onunla bütünleşmeyen varlık gerçek değildir. Onlar tek ve değişmezdirler. İdea, kendini yansıtan varlıktan daha kapsamlıdır. Ağaç tek bir varlık iken, ağaç ideası tüm ağaçları kapsayan genel bir kavramdır. Buna göre Platon’un gerçek varlık dediği idealar için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Duyularla da kavranabilirler.
B) Süreklidirler.
C) Değişmezler , ezelidirler.
D) Tek bir varlık değil, genel kavramlardır.
E) Dünyadaki varlıkların asıllarıdır.

5.Farabi’ye göre, ilk varlık, Tanrı, varlık taşkını yoluyla evrendeki bütün varlık düzenini ‘doğal bir zorunlulukla’ meydana getirir. Evren Tanrı’nın değerine hiçbir şey katmaz. Yetkin bir varlık olan Tanrı’nın hiçbir şeye ihtiyacı yoktur. Tanrı’yla evren arasındaki ilişkiyi, evrenin Tanrı’dan oluşması yoluyla ve zorunlulukla çıktığını söyleyerek açıklayan Farabi’ye göre, evren aynı zamanda Tanrı’nın sonsuz cömertliğinin bir sonucudur.
Buna göre, aşağıdakilerden hangisi Farabi’nin varlık anlayışına uygun düşer?
A) Gerçekten var olan yalnızca maddedir.
B) Varolanların temelinde su, hava ve ateş bulunmaktadır.
C) Varlık birçok öğenin birleşiminden oluşmuş kompleks bir yapıdır.
D) Evrendeki her şey zorunlu olarak Tanrı’dan südur etmiştir.
E) Varlık düşüncede varolandır.

 

Bir yanıt yazın